Tuesday, November 15, 2011

resepi choclate moist cake

Hari ini ada jamuan makan tahun 1 harmoni skbp.... aku terpaksa penuhi permintaan anakku Muhammad Haeeqal Harris untk mmbawa kek kesukaannya ke sekolah sempena jamuan hujung tahun Kelas 1 Harmoni..... jom kita kongsi resepi  Choclate Moist Kek....


Choclate Moist Kek @ Kek coklat lembap......


Bahan-bahannya :-


1 cawan gula pasir
1 cawan serbuk koko
1 cawan susus cair
1cawan susu pekat
1 cawan minyak masak
3/4 cawan tepung gandum
1 sudu kecil soda bikarbonat
1 sudu kecil baking powder (biasanya aku guna double acting powder sbb aku suka kukus jadi kek lebih gebu)
4 biji telur
- Coklat bar @ coklat masakan untk topping

Cara-caranya:-
-Bahan2 yg d sukat dgn cawan d masak dgn api prlahan...kacau hingga gula hancur,Jgn smpai mndidih.Di      biarkan sejuk...
- Telur dipukul hingga kembang,ambil tepung yg tlh diayak dgn serbuk bikarbonat n baking powder @ double acting powder, masukkan kedlm telur n masukkan kedlm bhn yg telah d sejukkan tadi, kemudian dipukul hingga sebati....
Lepas tu apabila dh ada buih2 kecil blhlah d kukus atau di bakar... Senangkan.... nnti ada masa aku postkan gmbarnya sekali....hari ni aku sedikit sibuk dgn tempahan karipap 'n' donut frozen.....

No comments:

Post a Comment